De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat inwoners die zorg nodig hebben zo lang mogelijk zelfstandig en actief mee kunnen doen in de samenleving.
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Officieel heet deze wet Wmo 2015.
Zelfstandig blijven
Veel mensen vinden het prettig om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Vaak is dit mogelijk met ondersteuning of kleine hulpmiddelen in huis. Dat kan ook hulp zijn van buren, vrienden of familie. Of van een vrijwilliger.
Wanneer iemand een melding doet voor ondersteuning vanuit de Wmo, gaat de gemeente hier dan ook vanuit. Lukt het diegene niet het probleem met behulp van de omgeving op te lossen? Dan kan de gemeente meedenken over een oplossing of eventueel ondersteuning regelen.
Ondersteuning vanuit de Wmo
Het doel van ondersteuning uit de Wmo is dat u zo zelfstandig mogelijk kunt blijven wonen. En dat u kunt meedoen aan de samenleving. Mogelijke ondersteuning uit de Wmo:
- huishoudelijke hulp
- woningaanpassingen
- een rolstoel of scootmobiel
- taxivervoer
- begeleiding, bijvoorbeeld dagbesteding of woonbegeleiding
- mantelzorgondersteuning
- respijtzorg, bijvoorbeeld logeeropvang
- beschermd wonen
Melding voor Wmo-ondersteuning
Heeft u behoefte aan ondersteuning, dan kunt u contact opnemen met het Wmo-loket. Dit heet ook wel 'melding doen'.
Als u melding doet bij het Wmo-loket van de gemeente Gulpen-Wittem, zal de Wmo-consulent contact met u opnemen om het probleem met u te bespreken. Zo mogelijk krijgt u direct een antwoord op uw vraag of een geschikte oplossing.
Bij moeilijkere vragen, of wanneer er meer ondersteuning nodig is, komt de Wmo-consulent bij u thuis voor een gesprek. Dit is het keukentafelgesprek. U bespreekt met de Wmo-consulent wat uw problemen zijn en wat u zelf nog kunt. En wat u nog kunt met hulp van andere mensen. Er wordt gekeken of er een algemene voorziening is waarmee u geholpen bent. Dit is vaak een makkelijk toegankelijke oplossing waar u tijdelijk gebruik van maakt. Als het nodig is, regelt het Wmo-loket voor u een persoonlijke oplossing vanuit de Wmo: een maatwerkvoorziening.
Meer informatie vindt u in de teksten over het keukentafelgesprek.
Hulp en advies
Komt u er alleen niet helemaal uit, dan kunt u altijd iemand vragen om mee te kijken. U mag iemand meenemen naar het gesprek.
U kunt ook een cliëntondersteuner vragen. Deze hulpverlener denkt met u mee en helpt u om zaken te regelen bij de gemeente. De hulp is gratis. Meer over cliëntondersteuning.
Maatwerkvoorziening: zorg in natura of pgb
Een ‘maatwerkvoorziening’ is een langdurige oplossing die speciaal op uw behoeftes is afgestemd. Bijvoorbeeld een scootmobiel of individuele begeleiding.
Bij een maatwerkvoorziening kunt u kiezen voor:
- Zorg in natura: u krijgt zorg of ondersteuning van een zorgaanbieder waar uw gemeente een contract mee heeft.
- Persoonsgebonden budget (pgb): een pgb is een geldbedrag waarmee u zelf hulp kunt inkopen, bij een hulpverlener die u zelf uitkiest. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Uitgebreide uitleg vindt u op de pagina over het pgb.
Eigen bijdrage
Het kan zijn dat u voor uw voorziening uit de Wmo een eigen bijdrage moet betalen. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratiekantoor (CAK). Meer informatie over de eigen bijdrage.
Wmo adviesraad
In elke gemeente is een Wmo adviesraad actief. Soms heet dit ook wel adviesraad Sociaal Domein. U kunt bij de raad terecht als u problemen heeft met de Wmo. De leden van de raad bespreken deze problemen met uw gemeente. Meer informatie over de adviesraad in uw gemeente.
Vragen
Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente via het Wmo-loket.
Vragen over Wmo-ondersteuning kunt u ook stellen aan de landelijke hulplijn Het Nationale Zorgnummer.
Weet u niet welk loket er verantwoordelijk is voor uw zorg? Wordt u steeds doorverwezen? Neem dan contact op met het Juiste Loket.