Hulp van mensen uit uw omgeving kan erg welkom zijn, als u veel tijd kwijt bent aan zorgen en dingen regelen. Dus zet eens op een rijtje wat voor hulp u kunt gebruiken. Wees niet bang om hulp te vragen! Zo wordt uw to-dolijst weer wat korter en kunt u zorg beter aan.

Familie en vrienden

Een eerste oplossing om de druk te verminderen is om mensen uit uw omgeving in te schakelen, zoals familie en vrienden of eventueel buren. Mensen vinden het vaak prettig om het eerst in hun eigen omgeving te vragen. Vaak is het voor uw naaste ook prettig en makkelijker te accepteren om hulp te krijgen van een bekende.

Durf te vragen

Vindt u het lastig om hulp te vragen? Bedenkt u dan dat mensen vaak wel zien dat u het druk heeft. Ze zouden u graag willen helpen. Ze weten alleen niet zeker of u hun hulp op prijs stelt. Of ze weten niet wat ze voor u kunnen doen.

Vraag dus gerust om hulp. En wees niet bang om hulp aan te nemen als iemand die aanbiedt. Mensen helpen elkaar nu eenmaal graag.

Praktische taken & gezelschap organiseren

Door taken te verdelen kunt u zelf een stuk van de zorg loslaten. Iemand anders kan bijvoorbeeld de praktische zaken doen, zoals boodschappen, huishoudelijke klusjes of de administratie. En er zijn misschien mensen die het leuk vinden om uw naaste regelmatig gezelschap te houden, zodat u even iets anders kunt doen.

Voorbeelden:

  • Uw buurvrouw helpt u af en toe met huishoudelijke klussen.
  • Boodschappen kunt u misschien laten bezorgen of door iemand laten meenemen.
  • Een vrijwilliger leest uw moeder de krant voor.
  • Een goede vriend brengt elke week een ochtend bij uw partner door.
  • Uw broer kan uw kinderen opvangen als u het even te druk heeft.

Een rooster maken voor zorgtaken

Als er anderen zijn die kunnen helpen met de zorgtaken, dan is het handig om daar een duidelijke verdeling in te maken. U neemt bijvoorbeeld de zorg door de week voor uw rekening, uw buurvrouw doet dat op zaterdag en uw zus op zondag. Zo heeft u de gelegenheid in het weekend even bij te komen.

Apps om de zorg te plannen

Er bestaan verschillende apps die u kunnen helpen bij het samen plannen van de zorg voor uw naaste. Een overzicht van gratis apps vindt u op de website van MantelzorgNL, de landelijke vereniging voor mantelzorgers.

Spanningen of lichamelijke klachten

Het kan zijn dat de zorg te zwaar voor u wordt. Misschien voelt u zich hierdoor gespannen, of krijgt u lichamelijke problemen. U kunt dan altijd terecht bij uw huisarts om de situatie te bespreken.

Uw verhaal vertellen

Het is niet niks wat u op zich neemt. Het kan helpen om gewoon even uw verhaal te kunnen doen bij vrienden of familie. U kunt ook bellen met de vrijwilligers van de Mantelzorglijn: 030 760 60 55. Zij luisteren en bieden advies.

Mantelzorgondersteuning

Heeft u een vraag over de zorg of wilt u uw hart luchten, dan kunt u contact opnemen met een mantelzorgondersteuner voor informatie en advies. Er zijn diverse organisaties die zich bezig houden met mantelzorgondersteuning.

Professionele hulp

Om het huis op orde te houden kunt u misschien zelf hulp in huis regelen. Is dat geen optie, dan kan de gemeente u wellicht helpen met hulp bij het huishouden. Vaak heeft de gemeente een aparte regeling voor mantelzorgers.

Daarnaast is het mogelijk dat iemand de zorg tijdelijk van u overneemt. Dit heet respijtzorg. Dit kan zowel een professional als een vrijwilliger zijn.

Organisaties

Mantelzorgorganisatie

Senior Service

 026-33 37 432 seniorservice.nlGeneraal Urquhartlaan 186861GGOosterbeek

Vergelijk hulpaanbod